België in oorlog / Persoonlijkheden

Georges Wasterlain

Thema - Collaboratie

Auteur : Devillez Virginie

Een kunstenaar uit de mijnen

Georges Wasterlain (1889-1963) is amper dertien wanneer hij zich aanmeldt in de koolmijnen. Al erg jong blijkt hij aanleg voor tekenen en boetseren te hebben. Na 1918 beslist hij de mijnen te verlaten om zich aan de kunsten te wijden. In 1925 exposeert hij in Charleroi een "Tête de Mineur" (het Mijnwerkershoofd), wat hem meteen in de lijn van het sociaal realisme à la Meunier plaatst. In 1928 ontvangt hij de "Prix du Hainaut" (de Prijs van Henegouwen).

33454
Instelling : CegeSoma
Collectie : Sipho
Auteursrecht : CegeSoma
Oorspronkelijke legende : [Frei gegeben durch zensur]
Webcaptie : George Wasterlain is oud-mijnwerker en daarna beeldhouwer. Zijn werk vertegenwoordigt een sterk sociaal realisme. Wasterlain ziet de bezetting als een artistieke opportuniteit. Hij wordt een sleutelfiguur binnen de Waalse culturel

Een opportuniteit

7443
Instelling : CegeSoma
Collectie : Sipho
Auteursrecht : CegeSoma
Oorspronkelijke legende : Georges Wasterlain, un artiste du pays noir. Le sculpteur préparant l'argile qui servira à modeler ses sujets. [Frei gegeben durch zensur]

Voor Wasterlain lijkt het begin van de bezetting een uitgelezen kans om te profiteren van nieuwe opportuniteiten, maar ook om andere kunstenaars uit Charlerloi te helpen. Enkel de materiële gevolgen in acht nemende, en niet de politieke, bevindt Wasterlain zich al snel aan het hoofd van "Communauté culturelle wallonne" (CCW).

Naar het voorbeeld van DeVlag, organiseert hij een reis en tentoonstellingen in Duitsland. Op 17 september 1941 vertrekt Wasterlain eerst alleen naar Duitsland, om onder andere het atelier van Arno Breker te bezoeken. Na een eerste week van ontdekkingen, vervoegt Wasterlain in Keulen de andere kunstenaars van het CCW die op 25 september uit België waren vertrokken. Daarna volgt een reeks van groepstentoonstellingen in het Reich voor de kunstenaars van het CCW.

Vernieuwing in Charleroi

Later nam Wasterlain deel aan de artistieke hervormingen die in Groot-Charleroi op bevel van de Nieuwe Orde tot stand kwamen. Er worden een advies- en studiecommissie voor beeldende kunsten en een commissie belast met de aankoop van kunstwerken opgericht. In dezelfde lijn worden ook tentoonstellingen georganiseerd met telkens dezelfde kunstenaars, waaronder Wasterlain die zo veel werken kan verkopen. Na zijn arrestatie bij de bevrijding wordt hij veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf en verliest hij zijn burgerrechten.

Bibliografie

Devillez, Virginie, Kunst aan de orde : kunst en politiek in België, 1918-1945, Brussel / Gent : Dexia / Snoeck Ducaju, 2002/2003.


Meer weten...

12260 Artikels Communauté Culturelle Wallonne Devillez Virginie
8365 Artikels artistieke collaboratie Devillez Virginie